12 סיבות למה חשוב לאפשר וללמד ילדים עבודות יד?
כתבה: אריאלה זמיר
מה קרה למקצוע המלאכה?
מדוע ראו בו חשיבות בעבר,
ומדוע לא מוצאים בו חשיבות בהווה?
ומדוע לא מוצאים בו חשיבות בהווה?
האם חשוב להחזירו כחלק מתכנית הלימודים,
במקביל למקצועות האחרים?
במקביל למקצועות האחרים?
חלק גדול מעולם המבוגרים,
לא תמיד מבין את החשיבות
שיש לעבודות היד ולהתנסויות הילד,
בבניית המוח המתפתח של הילד
ואנשים רבים נוטים להתייחס ליצירה
כאל משהו שעוזר להעביר את הזמן
נחמד לפעמים לעשותו.
המוח מורכב משני חלקים -
האונה הימנית והאונה השמאלית
האונה השמאלית אחראית על החשיבה הלוגית -
במרבית בתי הספר מטפחים
רק את החלק הזה של המוח,
התמקדות במקצועות הליבה -
מדעים, כישורי שפה ומתמטיקה
הבנויים על שינון וחזרה -
כאלו נמצאים בצד השמאלי.
האונה הימנית אחראית על התפיסה הרגשית,
האינטואיציה והיצירתיות -
חלק זה של המוח לרוב
אינו זוכה לטיפוח ואימון מעבר לגיל הגן.
לא תמיד מבין את החשיבות
שיש לעבודות היד ולהתנסויות הילד,
בבניית המוח המתפתח של הילד
ואנשים רבים נוטים להתייחס ליצירה
כאל משהו שעוזר להעביר את הזמן
נחמד לפעמים לעשותו.
המוח מורכב משני חלקים -
האונה הימנית והאונה השמאלית
האונה השמאלית אחראית על החשיבה הלוגית -
במרבית בתי הספר מטפחים
רק את החלק הזה של המוח,
התמקדות במקצועות הליבה -
מדעים, כישורי שפה ומתמטיקה
הבנויים על שינון וחזרה -
כאלו נמצאים בצד השמאלי.
האונה הימנית אחראית על התפיסה הרגשית,
האינטואיציה והיצירתיות -
חלק זה של המוח לרוב
אינו זוכה לטיפוח ואימון מעבר לגיל הגן.
חוקרים מאוניברסיטת מישיגן
גילו קשר חזק מאוד בין ילדים שעסקו ביצירה, ובעבודות יד,
לבין הצלחה מדידה בשלב מאוחר יותר בחיים.
לפי המחקר לילדים שנחשפו
למגוון רחב של אומנויות ומלאכות יד
יש סיכוי גבוה יותר ליצירת המצאות ייחודיות
הראויות לפטנטים, לחדש עם רעיונות טובים,
להקים חברה חדשה,
או להגיע להישגים מרתקים
בתחומי המדע והטכנולוגיה.
החוקרים מצביעים על כך שילדים שנחשפו לתרבות ,
אמנות ואומנות, מסוגלים לחשוב "מחוץ לקופסא",
שכן עבודה יצירתית עם הידיים
כרוכה לרוב בלהבין איך לפתור בעיות באופן יצירתי.
12 סיבות למה חשוב לאפשר וללמד ילדים עבודות יד ומלאכות?
על פי מחקר אשר נערך ב'מרכז ניו יורק לחינוך לאמנויות', הוכח כי:
1. ילד יוצר מתאמן בפתרון
בעיות ביצירתיות ועם ראש פתוח.
חלק מלפתור בעיות זה גם להתמיד למרות תסכול וכישלון.
2. ילד יוצר לומד להתבונן לתאר, לנתח ולפרש.
3. ילד יוצר מאומן בביטוי רגשות, עם או בלי מילים.
4. ילד יוצר מתרגל מיומנויות של חשיבה ביקורתית.
5. ילד יוצר מתורגל בלחשוב על התוצאות של מעשיו,
ובלשאול מה יכול לשפר אותן.
6.ילד יוצר לומד ומגלה שיש יותר מתשובה נכונה אחת,
ומתרגל מספר רב של נקודות מבט.
למידה דרך עשיה (Doing)
ולמידה דרך עבודה יוצרת (Making )
הם שני היבטים חשובים מאוד בהתפתחות הילד.
רודולף שטיינר שם על זה דגש רב בשיטתו- וולדורף.
הגישה האנטרופוסופית.
העובדה שהחיים המודרניים שוללים מן הילדים
הזדמנויות כה רבות לחיקוי ותרגול תנועה משמעותית
דרך פעילותן של הידיים,
צריכה להביא אותנו המבוגרים לחשוב כיצד לפצות על כך,
כדי ש
הילדים יתפתחו בצורה בריאה.
7. יצירה משותפת מאפשרת
לימוד של עבודת צוות והקשבה לאחר.
8.יצירה ואומנות מאפשרים לילד
חווית הצלחה משמעותית -
משהו שהילד יצר/בנה בעצמו
9. יצירה ואומנות בונים ביטחון עצמי -
כל ילד יכול להרגיש גאווה ביצירה המקורית והייחודית שלו.
10. יצירה היא במה לביטוי הקול האישי.
11 . ילד יוצר לומד שלימודים יכולים להיות כייף!
לימוד תוך כדי משחק ויצירה
ולא מתוך שינון ולמידה בעל פה -
כך החומר הנלמד לא "הולך לאיבוד" אלא נשאר בראש לתמיד
12. בתהליך עבודת היד,
הילדים רוכשים ניסיון בקואורדינציה של שרירים קטנים,
יכולת חיונית בעת שהם מגיעים לשלב הסימלי,
בו הם רוצים לעצב את החומרים לצורות מסויימות
פיאז'ה הצהיר שחינוך המשלב מיומנויות ידיים
הוא הכרחי לפיתוח האינטיליגנציה.
לדבריו, הפעילות החשיבתית שאנו מבצעים
מתפקדת כמו שצריך כאשר מקדימה לה פעילות פיזית.
לדבריו, חשיבה לוגית הכוללת הסקת מסקנות,
שיפוטים והבנה, הם התוצאה של לקיחת פעולות ותיאום שלהן במוח.
מלאכת יד באופייה,
הינה גם אומנותית וגם מערבת את כל ישותו של הילד.
הידיים אופות,בונות,חופרות, סורגות, תופרות או רוקמות,
העיניים עוקבות והרגש מלווה את תנועת היד.
הסריגה, התפירה הבישול והאפיה...
מאמנת מודעות ומיומנות בשתי הידיים
וגם מעירה ומקדמת את היכולות המנטליות של הילד.
הילדים מתחילים לפתח חוש לעיצוב מעשי
לצבעים מתאימים ולצורות פשוטות.
הוא הכרחי לפיתוח האינטיליגנציה.
לדבריו, הפעילות החשיבתית שאנו מבצעים
מתפקדת כמו שצריך כאשר מקדימה לה פעילות פיזית.
לדבריו, חשיבה לוגית הכוללת הסקת מסקנות,
שיפוטים והבנה, הם התוצאה של לקיחת פעולות ותיאום שלהן במוח.
מלאכת יד באופייה,
הינה גם אומנותית וגם מערבת את כל ישותו של הילד.
הידיים אופות,בונות,חופרות, סורגות, תופרות או רוקמות,
העיניים עוקבות והרגש מלווה את תנועת היד.
הסריגה, התפירה הבישול והאפיה...
מאמנת מודעות ומיומנות בשתי הידיים
וגם מעירה ומקדמת את היכולות המנטליות של הילד.
הילדים מתחילים לפתח חוש לעיצוב מעשי
לצבעים מתאימים ולצורות פשוטות.
דנה מסיקה
סטודיו לעיצוב אופנה ותפירה
אז אם אנחנו עדין לא מכירות דנה מסיקה בעלת סטודיו לעיצוב אופנהומתמחה בעיצוב בגדים לבנות מצווה, שושבינות ותחפושות בכל המידות. ומלמדת עיצוב אופנה ותפירה. החזון שלי להעניק חוויה מלאת ייחודיות ושמחה לכל ילדה ונערה, להגשים חלומות ולהנגיש לכל אמא ובת את חדוות היצירה וההעצמה בעצמם. להעניק חוויה, יצירתית מלאת צבעים ושמחה, להכיר ולהנגיש את עולם האופנה והיצירה , את החוויה והשמחה שבזה. לא לפחד לייצור. באני מאמין כל ילדה יכולה להרגיש טוב עם עצמה, ולהתאים לה את הסטייל שמתאים לה. סטודיו המעניק יחס אישי. ייחודי ?